Att kliva in och ut ur VR: Designforskning mellan praktik och teori

Att kliva in och ut ur VR: Designforskning mellan praktik och teori

0

Hur kommer design till liv – och vad händer när vi designar i VR?

Har du någonsin undrat hur nya designobjekt blir till? Och vad händer egentligen med kreativiteten när vi flyttar vårt skapande från det fysiska till det virtuella rummet? I min senaste presentation på Kristianstad högskola utforskade jag sambandet mellan design, konst och tänkande – och berättade om hur det kognitiva synsättet präglar mitt arbete, där forskning och praktiskt skapande möts.

Tänkande med händerna – den kognitiva traditionen

Många ser konst och design som något estetiskt, men inom den kognitiva traditionen är de också sätt att tänka och förstå världen. Här betraktas skapandet som en egen form av kunskapsproduktion. Denna idé bygger på tongivande texter inom designforskning, som Christopher Fraylings “Research in Art and Design” och Donald Schöns “The Reflective Practitioner”.

“Konst och design blir ett sätt att utforska världen – inte bara att avbilda den.”

När forskning sker genom design

För mig handlar designforskning om att skapa en ram där nya idéer och objekt kan växa fram. Jag arbetar mycket utifrån principen forskning genom design – där själva görandet förvandlas till ett undersökande. Frågeställningarna, objekten och insikterna utvecklas i takt med att processen pågår. Det gör att oväntade perspektiv och ny kunskap ofta dyker upp just i stunden, mitt i skapandet.

Situerad kunskap och samspel: Två nyckelbegrepp

Vad betyder då situerad kunskap? Det handlar om att förståelse uppstår i ett specifikt sammanhang – alltså att den kunskapen du får när du skapar alltid är färgad av de unika förutsättningarna som råder just då.

Till detta kommer begreppet intra-aktion: här går det inte att skilja på människa, idé och material. Dessa växer fram tillsammans – som en gemensam dans där ramen, designern och objektet utvecklas sida vid sida.

När materialen får egen vilja – “New Materialism”

En spännande utveckling inom designforskning är synen på materialets agens. Materialen du arbetar med är långt ifrån passiva – de har egna egenskaper och kan påverka processen på oväntade sätt. Inom teorier som “new materialism” blir materialen aktiva medskapare: deras möjligheter eller begränsningar formar resultatet.

Som designer behöver du lyssna på materialet, känna in hur det “beter sig” och ibland till och med låta det styra riktningen. Skapandet blir en förhandling mellan din idé och materialets unika krafter.

Att designa i VR – utmaningar och nya möjligheter

Vad händer då när designaren kliver in i den virtuella verkligheten (VR)? Här möter vi både nya möjligheter och rejäla utmaningar:

  • Omvärldsblindhet: Med headset på blockeras synen av den fysiska omgivningen, med ökad risk att snubbla, stöta till möbler – eller glömma bort tid och rum.
  • Gränssnitt och interaktion: Hur gör vi för att användaren ska förstå och “känna in” det digitala rummet?
  • Rörelseillamående: Den digitala rörelsen kan ibland slå knut på sinnet, när synintryck och balansorgan inte är överens.
  • Material i VR: Även i det digitala måste vi förstå “material” – kod, ljus, renderingar – som något som påverkar både resultat och process.

 

Hur design uppstår mellan världar – KHT-modellen

Utgångspunkt för vårt arbete är Knowledge Horizon Theory (KHT), en modell som förklarar hur kreativa och utforskande processer går till när designer och prototyper samspelar. Här är prototypen inte bara en testversion av verkligheten, utan ett kreativt “frö” med egna egenskaper och viljor. Tillsammans med designern, och i “det kreativa fältet” som uppstår däremellan, utvecklas nya idéer genom ständig förhandling, experimenterande och omformning.

KTH-modellen hjälper oss att förstå:

  • Prototypen är mer än en kopia: Den är istället en inspirationskälla, full av överraskningar.
  • Misslyckanden kan leda till oväntade genombrott: Brister och tillfälligheter öppnar för originella lösningar.
  • Kunskapshorisonten flyttas: Vi kan närma oss nya förståelser, även om vi aldrig helt når dem.

Slutsats: Design på gränsen mellan fysiskt och virtuellt

Projektet visar hur designforskning lever och förändras när den rör sig mellan den fysiska och digitala verkligheten. Genom att låta material, process och teori samverka – och vara öppna för det oväntade – kan vi skapa framtidens design, där både tänkande och görande får ta plats.

”Konst och design som forskningshandling leder till nya sätt att förstå världen.”


Nyfiken på mer?

För dig som vill läsa vidare om samtida designteori, kognition och materialen som medskapare rekommenderar jag:

  • Barad, K. (2007). Meeting the Universe Halfway
  • Bennett, J. (2010). Vibrant Matter
  • Ingold, T. (2013). Making: Anthropology, Archaeology, Art and Architecture

 

Nyckelbegrepp:

  • Situerad kunskap: Forskning och förståelse “här och nu” – alltid i relation till sitt sammanhang.
  • Intra-aktion: Samproduktion av kunskap mellan designer, material och idéer – där alla delar växer tillsammans.
  • Materialens agens: Material är aktiva medskapare, inte bara passiva redskap.

Vad tror du – kan framtidens design ligga i mötet mellan människan och materialen, både fysiska och digitala? Diskutera gärna i kommentarsfältet!

Related

DATE 2025 Aug 04
by : mxsichael
About the Author

Social Share

Leave a Reply Cancel reply

*
*

Recent Post

Skopein testas i Kristianstad

2025 Sep 24

Skopein workbook

2025 Sep 24

Skopein VR test på IAC i MAlmö

2025 Sep 24

Skopein

2022 Sep 04

shorts video of Skopein

2022 Sep 02

Intervju_om_Skopein_HKR_webben

2022 Aug 27

Exhibitions

Worldmaking: designing for audience participation, immersion and interaction in virtual and real spaces

2020 Oct 05

Ideal Spaces Working Group Lisbon

2018 Nov 05

Artwork

Design projects

Gestaltande inom designämnet

2021 Mar 03

End_Game_Bremen

2019 Oct 19

Categories

  • 3d
  • 3d printing
  • art works
  • Articles
  • Blog
  • city of Abadyl
  • Design
  • Exhition
  • export
  • ISWG
  • JTA
  • news
  • Paintings
  • press
  • Publications
  • Research
  • sculptures
  • softimage
  • student projects
  • Texter
  • Uncategorized
  • vlm
  • wander dev
  • wanderlost
  • wlm

Arkiv

  • September 2025 (3)
  • August 2025 (1)
  • September 2022 (2)
  • August 2022 (5)
  • May 2022 (2)
  • April 2022 (1)
  • March 2022 (1)
  • December 2021 (2)
  • October 2021 (4)
  • September 2021 (2)
  • August 2021 (1)
  • June 2021 (2)
  • May 2021 (4)
  • April 2021 (1)
  • May 2019 (1)
  • August 2018 (1)
  • June 2018 (1)
  • May 2018 (1)
  • April 2018 (2)
  • March 2018 (1)
  • November 2017 (1)
  • September 2017 (1)
  • April 2017 (1)
  • March 2017 (3)
  • September 2016 (1)
  • May 2016 (1)
  • April 2016 (2)
  • March 2016 (2)
  • January 2016 (2)
  • December 2015 (1)
  • November 2015 (1)
  • October 2015 (2)
  • September 2015 (1)
  • October 2014 (1)
  • May 2014 (1)
  • April 2013 (1)
  • May 2010 (1)
  • September 2009 (2)
  • June 2009 (1)
  • May 2009 (1)
  • February 2008 (1)
  • November 2006 (1)
  • August 2004 (1)
  • May 2004 (1)
  • January 2004 (1)
  • November 2003 (1)
  • July 2003 (2)
  • February 2003 (1)
  • January 2003 (1)
  • April 2001 (1)
  • October 1999 (1)
  • May 1999 (1)
  • October 1998 (1)
  • November 1994 (1)
  • October 1994 (1)
  • September 1994 (1)
  • October 1992 (1)
  • May 1992 (1)
  • April 1991 (1)
  • July 1988 (1)
  • October 1987 (1)
  • May 1987 (1)

Recent Posts

Skopein testas i Kristianstad

2025 Sep 24

Skopein workbook

2025 Sep 24

Skopein VR test på IAC i MAlmö

2025 Sep 24

Skopein

2022 Sep 04

shorts video of Skopein

2022 Sep 02

Intervju_om_Skopein_HKR_webben

2022 Aug 27

Blog Categories

  • 3d (17)
  • 3d printing (1)
  • art works (30)
  • Articles (6)
  • Blog (69)
  • city of Abadyl (16)
  • Design (18)
  • Exhition (16)
  • export (2)
  • ISWG (20)
  • JTA (9)
  • news (2)
  • Paintings (4)
  • press (1)
  • Publications (4)
  • Research (1)
  • sculptures (1)
  • softimage (6)
  • student projects (9)
  • Texter (3)
  • Uncategorized (5)
  • vlm (8)
  • wander dev (6)
  • wanderlost (11)
  • wlm (8)

Recent Portfolio items

Experiences from formative learning assessment

2021 Jul 08

VR Situated Simulations

2021 Jul 08

Sentences on Gestalt

2021 May 24

Recult

2021 Apr 26

Gestaltande inom designämnet

2021 Mar 03

Worldmaking: designing for audience participation, immersion and interaction in virtual and real spaces

2020 Oct 05

Smart blue city 2020 Facing the fold

2020 Oct 02

End_Game_Bremen

2019 Oct 19

Presentation Keynote Kom19

2019 Jun 02

Ideal Spaces Working Group Lisbon

2018 Nov 05

Presentation ArtsIt 2018

2018 Oct 02

The wanderers Berlin

2018 Sep 19

Archives

  • September 2025
  • August 2025
  • September 2022
  • August 2022
  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • December 2021
  • October 2021
  • September 2021
  • August 2021
  • June 2021
  • May 2021
  • April 2021
  • May 2019
  • August 2018
  • June 2018
  • May 2018
  • April 2018
  • March 2018
  • November 2017
  • September 2017
  • April 2017
  • March 2017
  • September 2016
  • May 2016
  • April 2016
  • March 2016
  • January 2016
  • December 2015
  • November 2015
  • October 2015
  • September 2015
  • October 2014
  • May 2014
  • April 2013
  • May 2010
  • September 2009
  • June 2009
  • May 2009
  • February 2008
  • November 2006
  • August 2004
  • May 2004
  • January 2004
  • November 2003
  • July 2003
  • February 2003
  • January 2003
  • April 2001
  • October 1999
  • May 1999
  • October 1998
  • November 1994
  • October 1994
  • September 1994
  • October 1992
  • May 1992
  • April 1991
  • July 1988
  • October 1987
  • May 1987

Recent Comments

    michael johansson 2022